کاسه نمد و ساق سوپاپ
شیر موتور از دو قسمت ساق سوپاپ (Valve stem) و سوپاپ تشکیل شده است. ساق سوپاپ وظیفه دارد که سوپاپ را باز و بسته کند که این کار باعث می شود هوا و سوخت به سیلندر وارد شوند و گازهای احتراقی از آن خارج شوند. ساق سوپاپ باید با کیفیت و دقت بالا ساخته شود تا بتواند در شرایط سخت موتور مقاومت کند.
Radial shaft seal یا کاسه نمد نوعی قطعه است که بین شفت دوار و پوسته حاوی سیال قرار می گیرد و مانع نشت روغن از موتور و ورود آلودگی های خارجی می شود. کاسه نمد از دو بخش لبه اصلی و فنر تشکیل شده است که لبه اصلی با شفت ارتباط دارد و فنر آن را به شفت فشار می دهد. لبه اصلی از مواد الاستیک مانند FKM, ACM, NBR, HNBR,Viton ,AEM ساخته می شود.
کارایی موتور نسبت انرژی خروجی از موتور به انرژی ورودی به موتور است. هر چه کارایی موتور بیشتر باشد، به این معنی است که موتور با کمترین مصرف انرژی، بیشترین کارکرد را دارد و به عوامل متعددی وابسته است، اما یکی از مهمترین آنها، نشت روغن و سوخت است. نشت روغن و سوخت، فشار و احتراق در سیلندر را کم می کند و در نتیجه، کارایی موتور را پایین می آورد. ساق سوپاپ و کاسه نمد باید از نشت روغن و سوخت جلوگیری کنند و فشار و احتراق مناسب در سیلندر را حفظ کنند.
جمع بندی
به طور خلاصه، ساق سوپاپ و کاسه نمد دو قطعه کوچک اما مهم در موتور اتومبیل هستند که بر روی عملکرد، بازده، ایمنی و محیط زیست تاثیر زیادی دارند. برای انتخاب و نصب این دو قطعه، باید به کیفیت، مقاومت، استاندارد و نوع موتور توجه کرد.